verder naar het zuiden.

15 maart 2020 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Vrijdag 13 Maart 2020

De zon schijnt. Wij gaan vanmorgen een bezoek brengen aan de Mammoth cave, de langste grotten op  de wereld.
Er zijn twintig verschillende ingangen, waarvan enkele natuurlijke ingangen en ingangen die door de mens gemaakt is.  Met een bus vertrekken wij voor een ritje van ongeveer 10 minuten. We krijgen nog wat do’s en dont’s en gaan dan naar binnen. Het is er behoorlijk nat en dus glibberig. Als we een eindje op weg zijn vraagt de gids om alle telefoons op donker te zetten en dan doet hij de lichten uit. Het is dan toch behoorlijk claustrofobisch. Ook moeten we allemaal even stil zijn, dan zou je bijna gek worden ☹. Wij zien uiteraard maar een klein van de grot

We gaan een stukje  van de grot bekijken, maar zijn toch nog 2 uur binnen. Wij zijn niet van de grottenmensen maar ik vond deze toch wel heel mooi om te zien. Als we weer bij het visitor centre terug zijn moeten we nog even over een soort sponsen lopen met desinfecterend middel om te voorkomen dan er ziektes uit de grotten niet meegenomen worden de vrije natuur in.

Daarna Mirjam nog even gesproken via face time. Ze had even uitgezocht wat de consequenties waren van de verzekeringen en het uitreis verbod. Dat viel gelukkig erg mee, en hoeven wij ons hierover nog geen zorgen te maken.

Dit wetende gaan we  onderweg naar Lynchburg. We besluiten niet over de highway te rijden maar nemen een weg binnendoor. Het eerste gedeelte is schitterend en het rijdt toch lekker door. We rijden weer een andere staat binnen. We rijden van Kentucky naar Tennessee en zien de grensborden staan. Leuk voor de foto. Helaas moeten we twee behoorlijke steden door en zijn er werkzaamheden aan de weg zodat het toch veel langer duurt dat via de interstate. Om 15:30 uur komen wij aan in Lynchburg waar wij de whisky distilleerderij van Jack Daniels gaan bezoeken. Gelukkig kunnen wij nog met  de tour van 16:20 uur mee, we nemen de draytour omdat we toch geen whiskey drinken. Met een gezellige gids starten we bij het ontstaan van de distilleerderij van Jack en gaan dan het hele proces door. Het water wat ze gebruiken komt uit de grond omhoog en bevat geen ijzer. De whiskey krijgt de smaak en kleur vooral door de vaten die gebruikt worden.

Dan gaan we op weg naar de camping, helaas kunnen wij deze niet vinden. We zien de plaatselijke sheriff en ik vraag waar de camping is. Hij biedt aan om ons even voor te rijden, dus worden wij met politie-escorte naar de camping gebracht 😊. We waren de enige op de camping.Heerlijk genoten van de Chicken Pot Pie.

Zaterdag 14 Maart 2020

Vroeg opgestaan, want we willen voor dat we op stap gaan nog het historic centre in. We bleven hangen bij een koffietentje waar we de verleiding niet konden weerstaan , om een bakkie te nemen. Er zaten al mannen en vrouwen die waarschijnlijk aan het werk gingen. Altijd leuk van die kleine koffietentjes waar iedereen elkaar kent. Als ze binnen komen pakken ze een mok van de plank voor de koffie, en als ze weer weggaan zetten ze de mok in een afwasteil 😊. Na de koffie (8:30 uur) zijn we gaan rijden naar Memphis. Een behoorlijke afstand , maar dat wisten we van te voren. We willen zo snel mogelijk naar het zuiden voor de warmte. Brigitte heeft ook 2 stukken gereden en dat scheelt wel. Begin van de middag waren we in Memphis en hebben gelijk geboekt voor 2 nachten. Aan de overkant op loopafsta ligt Graceland ,waar Elvis Presley gewoond heeft en begraven is. Het was een mooie rondleiding. Je kreeg een ipad mee waar alles in het Nederlands verteld wordt. Als laatste bezocht je de graven van Elvis,zijn oma en zijn vader en moeder.

De dag is nagenoeg droog verlopen ,maar nu in de avond giet het weer vreselijk. Al uren. De temperaturen zijn laag, ongeveer 10 graden.

We hebben een wegbreng camper, dwz dat je mankementen kan krijgen. Het begon met de wateraansluiting, die spontaan de geest gaf toen er waterdruk opkwam. We hebben maar een nieuwe aangeschaft. Rekening verhuurder. Een kastplank die spontaan naar beneden viel. Door ons niet te repareren. En Enkele lampen die los in het plafond zitten.

Voor de rest hebben we het erg naar ons zin. De supermarkten liggen vol met eten en wc papier. We hopen dat het bij jullie niet uit de hand gaat lopen. We zien het wel.

1. Paul:
    15 maart 2020
    Leuk om te zien hoor die typisch Amerikaanse stadjes. Wat een luxe daar in Graceland. Goede reis en veel plezier.
  2. Chris van Roon:
    15 maart 2020
    Ziet er allemaal prachtig uit, en geniet van de verhalen. Veel plezier.
  3. Marion Post:
    15 maart 2020
    lekker chicken pot pie, graceland ziet er geweldig uit. genieten jullie er maar van
  4. Wout Jonker:
    15 maart 2020
    Jammer van het weer maar je hebt nog weken voor je; lekker vooruitzicht; wij lijden hier in NL wel in stilte.. ;-)
  5. Ruud de Ruiter:
    15 maart 2020
    Veel plezier en het ziet er weer fantastische uit en maak maar mooie foto's voor de thuis blijvers !
  6. Gerrie te Riele:
    17 maart 2020
    Mooi jullie verhalen te lezen. Prachtig de foto's van Graceland! Geniet verder samen.
  7. Stanny en Rose:
    17 maart 2020
    Leuke foto's en goed verhaal. Cool Brigitte dat je ook zelf de camper hebt gereden, stoer!
    Als jullie nog naar St.Antonia gaan, maak een boottochtje door het stadje,
    wij vonden het een leuk stadje. Nog een heel prettige tijd!!
  8. John:
    Leuke trip Berend. Geniet ervan