muziek en zijn geschiedenis

18 maart 2020 - Natchez, Mississippi, Verenigde Staten

Muziek en Geschiedenis.

Zondag 15-03-2020

Vandaag kunnen we lekker uitslapen, vandaag gaan we een dagje Memphis doen. Dus lekker rustig zondag ontbijtje, krantje lezen en dan rustig richting Memphis.
We zien hier voor het eerst in de vakantie de Mississippi stromen. Deze gaan we de komen tijd nog vaak terug zien. We gaan eerst naar de beroemde Sun studio. Hier zijn veel beroemde artiesten in de jaren vijftig begonnen. Elvis Presley is hier in 1953 op 17 jarige leeftijd begonnen als een verlegen jong mannetje. Zijn eerste plaatje was bestemd voor zijn moeder. Zijn eerste hit “thats All Right” is hier ook opgenomen. Ook Roy Orbison en Ike Turner hebben hier platen opgenomen en natuurlijk Johny Cash ,  Jerry lee lewis en nog vele anderen. De studio is nog in de oorspronkelijke staat. Van buiten is het een onooglijk gebouw maar van binnen straalt het historie uit. De gids is een brok energie en een echte liefhebber.
Natuurlijk krijgen we ook wat oude nummers te horen. Het is een geweldige tour.

Dan iets heel anders.
In april 1968 is Martin Luther King vermoord in het Lorraine Motel in Memphis. Bij dit motel is nu het National Civil Rights Museum gevestigd. In dit museum wordt de strijd voor burgerrechten van de Afro-Amerikanen van de tijd van de slavernij tot aan de moord op Martin Luther King beschreven.
Deze strijdt duurde vanaf 1619 toen de eerste zwarte slaven in de Britse koloniën aankwamen. Je wordt hier met je neus op de feiten gedrukt en hoe afschuwelijk die tijd is geweest. Ook na de afschaffing van de slavernij, hoe de Afro-Amerikanen hier behandeld zijn. Niet in restaurants mogen komen, niet naar school mogen, geen stemrecht, eigenlijk niet gezien worden als mens. Ze laten hier ook de veerkracht zien van de mensen die hier tegen gestreden hebben.
Na afloop ga je naar de kamer waar Martin Luther King verbleef en zie je het balkon waar hij is neergeschoten.
Aan de overkant van de straat staat het pand  waar de moordenaar James Earl Ray de dodelijke schoten loste. Hier wordt de aanslag zelf belicht.
Het is een museum waar je heel stil van wordt.

We gaan op weg naar down Town Memphis, het is maar een kleine wandeling hier naar toe. De beroemdste straat is Beale street. De geschiedenis van de blues muziek. We denken dat het te koud en misschien de corona ook toe slaat, maar het is hier behoorlijk stil in de straat. We gaan even een hapje eten en lopen de straat nog even door, maar krijgen hier geen warme gevoelens bij.
We gaan de camper weer ophalen en gaan nog even wat boodschappen doen. Het kan toeval zijn, maar ook hier geen wc rol meer te vinden ☹.

Morgen gaan we weer een stukje verder naar het zuiden , waar het hopelijk wat warmer is.

Maandag 16-03-2020

Vandaag gaan we naar het geboortehuis van Elvis Presley. Dit huis staat In Tupolo.  Het is een klein wit huisje waar hij met zijn ouders tot 1945 gewoond heeft . Na deze tijd heeft hij zich opgewerkt tot de wereldster die hij was en nog steeds is. Om dit huisje is een groot park gemaakt die zijn leven uitbeeld. Hier kom je er ook achter dat het een gelovig iemand was.

Daarna zijn we op zoek gegaan naar de Nachtez trace parkway. Deze weg is ruim 440 mile               (700 km ) lang en loopt van Nashville naar Nachtez. Een mooie weg die uitsluitend door natuur gebied loopt. We hebben daar een paar uur overheen gereden. Later kwamen we een boscamping tegen waar we de nacht wilden doorbrengen. Echt een wereldstek. De camping beheerder kwam vertellen dat de gouverneur van Misssippi verordend had dat terstond de douches en wc’s dicht moesten ivm de Corona.. Dan maar in de camper douchen. Dat is de mazzel dat je een grote camper meegekregen hebt. Voor het eerst de bbq aan en lekker buiten kunnen eten, heerlijke temperatuur en een zonnetje. Door het coronavirus slaat de twijfel toe waar nu heen te gaan. We besluiten dit van dag tot dag maar te bekijken. Het was weer een leuke dag ook al komt de Corona steeds dichterbij.

Dinsdag 17 maart 2020

Vandaag maar een lekker korte reis voor de boeg, we gaan naar Vicksburg. Nabij Vicksburg heeft de burgeroorlog tussen de noordelijke en de zuidelijke staten plaatsgevonden. Onderweg nog even tanken (wat slurpt die camper veel) en naar de supermarkt om een heerlijk sparerib te kopen voor op de bbq. Dan gaan we even checken of er plaats is op de camping. Ik loop het kantoor binnen en zie op de deur dat ook hier de wasgelegenheden dicht zijn, helaas wordt het nog wat erger. De camping moet voor 3 uur vanmiddag helemaal leeg zijn omdat deze wordt gesloten. Corona !! We besluiten dan maar door de rijden naar Natchez, maar eerst bezoeken we de old Vickburgbridge en dan gaan we naar het Vicksburg National Military park. Het museum hier is ook gesloten, wel kunnen we met de RV het park rond waar de battle heeft plaatsgevonden tussen de rode (zuidelijke staten) en de blauwe  (noordelijke staten).  Zeer indrukwekkend.

Dan gaan we op weg naar Natchez, onderweg worden we gebeld door de reisorganisatie. Ze willen ons zo snel mogelijk naar huis proberen te krijgen. We moeten doorgeven waar we zitten en wat ons volgende reisdoel is. Morgen gaan ze overleggen hoe nu verder en waar wij eventueel de camper kunnen/moeten inleveren. Wij geven aan dat wij toch wel zo snel mogelijk naar huis willen omdat je toch ook steeds meer met het virus te maken krijgt. Even onze dochters bijgepraat en hebben van hun begrepen dat om 20:00 er een applaus was voor alle hulp en dienstverleners.
Wij staan nu op een mooie camping aan de Mississippi, morgen het plaatsje verkennen en nog een nacht op deze camping doorbrengen. (hopen we).

We wachten af wat er voor ons wordt geregeld. Misschien is dit ons laatste blog, zo niet dan melden wij ons weer.

1. Stanny en Rose:
    18 maart 2020
    Triest voor jullie om de vakantie af te breken, maar de hele wereld heeft er mee te maken.
    Bedankt voor de reisverhalen en mooie foto's.
    Let goed op elkaar en houd het gezond.
  2. Paul:
    18 maart 2020
    Balen joh! Maar het gaat nu allemaal in zo’n hoog tempo. Dan kan je idd maar beter weer thuis zijn. Als alles gesloten wordt is er ook niet veel plezier meer te beleven. Succes!
  3. Jolanda Huttinga:
    18 maart 2020
    Wat een mooie plekken hebben jullie bezocht. Jullie hebben een hoop historie gezien. Vervelend dat jullie vakantie zo abrubt ten einde komt. Hopelijk kunnen jullie snel naar huis. Geniet toch nog even van de dagen die jullie daar hebben 😘
  4. Ed en Trudy:
    Wij sluiten ons aan bij de reactie van Stanny en Rose. Groet
  5. Chris van Roon:
    18 maart 2020
    Groot gelijk dat je nu naar huis wilt. Je kunt niet overal terecht en kennelijk ook daar veel dicht. Jullie kennende ga je het zeker opnieuw doen wanneer mogelijk. Sterkte met het regelen.
  6. Corry:
    18 maart 2020
    Jammer dat je de reis moet afbreken. Het is verschrikkelijk ieder een heeft er last van van het virus.
  7. Corry:
    Goede reis naar huis
  8. Wil nugter:
    18 maart 2020
    goede en rustige reis terug naar Nederland.
  9. Gerrit en Anneke:
    18 maart 2020
    Helaas, alles loopt anders dan we verwachtten....
    Alvast een goede reis terug gewenst.
  10. John:
    18 maart 2020
    Oeps vervelend, maar wellicht beter om thuis te zijn. Sterkte met de terugreis.
  11. Paula:
    19 maart 2020
    Bedankt voor de geweldige reisverhalen en goede reis terug.xx
  12. Huub Albers:
    19 maart 2020
    Heel vervelend allemaal,maar jullie hebben zeker genoten.Goedereis terug en de kinderen zullen wel bli j zijn als ze jullie weer zien.liefs van ons
  13. Bert:
    19 maart 2020
    Heel veel sterkte met wat er nog te gebeuren staat.
  14. Gerrie te Riele:
    19 maart 2020
    Bedankt voor de prachtige historische verhalen met de foto's. Dat mooie deel nemen jullie mee naar huis. Een goede reis terug.
  15. Brigitte:
    19 maart 2020
    Dank voor jullie hartelijke reactie’s 😘We zijn nog druk in overleg met de reisorganisatie, zij doen er alles aan om ons terug te krijgen 😃
  16. Ruud de Ruiter:
    20 maart 2020
    Groot gelijk probeer zo snel mogelijk thuis te komen Succes met alles
    Het is jammer maar dit is nu belangrijker !
  17. Anita fokke:
    21 maart 2020
    Het is een rare tijd. Jammer dat jullie de reis moeten afbreken. Maar ik kan me voorstellen dat je liever weer thuis bent. Ik hoop dat jullie snel en veilig thuiskomen. Goede vlucht.
    Martin en Anita